Hjemmearbejdsplads regler 2025

Har I medarbejdere, der arbejder hjemmefra mere end to gange om ugen? Som arbejdsgiver bør man være opmærksom på og kende reglerne for hjemmearbejdspladser, der trådte i kraft i 2022.

Det er nemlig op til arbejdsgiveren at sikre sig, at medarbejderens hjemmekontor lever op til gældende regler og krav. 

Denne artikel er opdateret i 2025 for at inkludere en ny højesteretsafgørelse omkring arbejdsskader i hjemmet. Herunder kan du læse mere om denne afgørelse og de forskellige regler og krav ved brug af hjemmearbejdspladser.

Krav til hjemmearbejdspladser

Der er en række krav til indretningen og det udstyr, der anvendes på hjemmearbejdspladsen. Hvis medarbejderen har sit eget private udstyr, som opfylder de gældende krav, må dette gerne benyttes.

Hvis medarbejderen derimod ikke selv har udstyr, som opfylder kravene, er det op til arbejdsgiveren af sørge for, at det nødvendige udstyr og inventar stilles til rådighed på medarbejderens hjemmearbejdsplads, såfremt arbejdstiden derhjemme overstiger to dage om ugen.

Det nødvendige udstyr kan variere, men der vil typisk være tale om følgende:

Computerskærm

Først og fremmest skal skærmen kunne vippes og drejes efter behov. Derudover skal lysstyrken og kontrasten let kunne justeres, og tegnene på skærmen skal være tilstrækkeligt store og tydelige.

Tastatur og mus

Tastaturet og musen skal være udformet således, at medarbejderen kan anvende det med hensigtsmæssige arbejdsstillinger og bevægelser, så det ikke giver træthed i arme og hænder. Tastaturet skal yderligere være adskilt fra skærmen, og der skal være tilstrækkelig plads foran tastaturet til, at medarbejderen kan hvile hænder og underarme på bordpladen.

Arbejdsbord

Arbejdsbordet skal være hensigtsmæssigt at sidde ved i forhold til arbejdsstillinger og -bevægelser. Dette forudsætter, at arbejdsbordet er tilstrækkeligt bredt og dybt, at skærmen kan placeres i en passende synsafstand. Overfladen på arbejdsbordet skal være lavreflekterende.

Derudover skal sidde- og arbejdshøjden passe til den medarbejder, som skal sidde ved bordet og udføre sine arbejdsopgaver. Der er på nuværende tidspunkt intet krav om, at man skal have et hæve-/sænkebord.

Arbejdsstol

Der er krav til, at arbejdsstolen ved skærmarbejde skal være stabil og stolesædet og -ryggen skal kunne indstilles i højden og skråtstilles. Arbejdsstolen skal sikre, at medarbejderen har bevægelsesfrihed og kan arbejde i hensigtsmæssige arbejdsstillinger.

Lysforhold

Der skal sikres tilstrækkelig almenbelysning (loftsbelysning eller lys fra et vindue) samt supplerende belysning (arbejds- og skrivebordslamper) på hjemmearbejdspladsen. Er I i tvivl om, hvilken belysning der skal vælges, kan I kontakte os og få grundig vejledning før køb.

Formålet med nye regler for hjemmearbejdspladsen

Formålet med de opdaterede 2022 regler var både at gøre dem mere tidssvarende, så de afspejler dagens arbejdsmarked, samt at sikre et godt arbejdsmiljø på hjemmekontoret. Hjemmearbejdspladserne er kommet for at blive, og stadig flere har skiftende arbejdssteder.

Før gjaldt hjemmearbejdsplads-reglerne, hvis man arbejdede mere end én dag på hjemmearbejdspladsen, hvorimod det nu er udvidet til mere end to dage om ugen set som et gennemsnit over cirka en måned. Vil du vide mere om hjemmearbejdsplads regler, kan du læse mere på Arbejdstilsynets AT-vejledning om hjemmearbejde her.

Arbejdsskader i hjemmet

Den 2. maj 2025 afgjorde Højesteret en sag, hvor en medarbejder faldt over en kasse i sit hjem under hjemmearbejde. Kassen var en privat genstand uden forbindelse til arbejdet, men Højesteret vurderede, at ulykken alligevel skulle anerkendes som en arbejdsskade, fordi den skete i direkte forlængelse af udførelsen af arbejdet. Dommen præciserer dermed, at arbejdsskader i hjemmet kan anerkendes, selv når ulykken involverer private forhold, så længe arbejdsulykken sker i arbejdstiden.

For virksomheder betyder afgørelsen, at man skal være opmærksom på hele hjemmearbejdssituationen og de samlede arbejdsrutiner, ikke kun indretningen af arbejdsstationen. Det anbefales, at arbejdsgivere dokumenterer, at medarbejderne er orienteret om arbejdsmiljøkrav og deres eget ansvar for sikkerheden i hjemmet.

Kravene til arbejdsgivere omfatter bl.a. at sikre, at hjemmearbejdspladsen ikke udgør en risiko for fysisk eller psykisk skade, samt at der foreligger tilstrækkelig instruktion om sikkerhed og arbejdsrutiner. Dommen ændrer ikke på arbejdsgiverens grundlæggende ansvar efter arbejdsmiljøloven, men den tydeliggør, at dette ansvar også gælder, når arbejdet udføres i medarbejderens private hjem.

Få rådgivning af Evivo

Hos Evivo tilbyder vi professionel ergonomisk rådgivning, og vi kan hjælpe med, at I sikrer et ergonomisk hjemmekontor til jeres medarbejdere. Vi kan ligeledes hjælpe med at sikre overensstemmelse med gældende regler og vejlede om arbejdsgiverens ansvar i lyset af nye retsafgørelser.

Send os en uforpligtende henvendelse via kontaktformularen, hvis I har spørgsmål eller er interesserede i at høre mere om vores services og priser.

Måske du også er interesseret i, hvordan I skaber en ergonomisk hjemmearbejdsplads? Så udforsk vores andre blogindlæg.

Næste
Næste

Ergonomi kontorstol: Sådan indstiller du din kontorstol ergonomisk korrekt